Rekenen
Rekenvisie
De visie op het rekenonderwijs op OBS Eigen-wijs is gebaseerd op drie prioriteiten. Deze prioriteiten zijn gebaseerd op de algehele visie van de school. Deze drie prioriteiten zijn:
Realistisch rekenonderwijs
Op OBS Eigen-Wijs vinden wij het belangrijk dat de leerlingen realistisch rekenonderwijs krijgen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat leerlingen zich bij sommen geen concrete voorstelling konden maken. Hierdoor kunnen de leerlingen de geleerde rekenstrategieën niet in het dagelijks leven toepassen. Veel leerlingen miste dus het inzicht in het rekenen. Door concrete en realistische voorbeelden met de leerlingen te bespreken, zullen ze dat inzicht wel verwerven. Ons rekenonderwijs sluit aan bij de school brede thema’s.
Automatiseren
Vanaf groep 3 speelt automatiseren een belangrijke rol in het rekenonderwijs omdat het een van de basisvaardigheden van het rekenen is. Het automatiseren is namelijk noodzakelijk voor een verdere ontwikkeling in de volgende groepen. Als leerlingen de sommen niet geautomatiseerd hebben, zullen ze langzaam blijven rekenen. Hierdoor kunnen ze in hogere groepen in de problemen komen. Een ander voordeel van automatiseren is dat leerlingen deel kunnen nemen aan het realistisch reken onderwijs.
Differentiatie
Ieder kind is uniek en heeft zijn eigen talenten. Ieder kind leert dan ook op zijn eigen manier. Het doel van het onderwijs is om leerlingen in hun capaciteiten zo goed mogelijk te stimuleren. Wij bieden ieder kind de begeleiding die hij of zij nodig heeft. Zo krijgen getalenteerde leerlingen materiaal om zich kunnen verdiepen in de stof en de zwakke leerlingen krijgen extra uitleg. Hierbij werken we met pre-teaching, re-teaching, het computerspel rekentuinen en extra plusopdrachten.
Rekenmethode
Dit alles willen wij mogelijk maken door bij groep 1 en groep 2 gebruik te maken van de methode schatkist. Bij de groepen 3 t/m 8 wordt gebruik gemaakt van de methode Wereld in getallen.