Taal

Taalvisie

Themagericht onderwijs

De school Eigen-wijs werkt vanuit themagericht onderwijs. Dit houdt in dat er een schoolbreed thema aanwezig is, waarmee gewerkt wordt bij zowel zaakvakken als WO. Deze thema’s zijn betekenisvol voor de kinderen en sluiten aan bij hun belevingswereld. Door op deze manier te werken streven we naar betekenisvol taalonderwijs. De bestaande methodelessen van taal worden aangepast naar het schoolbrede thema. De school is talig ingericht, door onder andere het radiostation. De speerpunten spreken, lezen en schrijven worden behaald door middel van het radiostation.

Taalaanbod

Eigen-wijs heeft gekozen voor de volgende taal-, schrijft- en leesmethodes;

Groepen

Methode

Groep 1/2

Schatkist en Schrift

Groep 3

Veilig leren lezen en Schrift

Groep 4 t/m 8

Taal in beeld, Spelling in beeld, Lezen in beeld en Schrift

 
Groep 1/2:

In de kleutergroep wordt gebruik gemaakt van de methode Schatkist.  Schatkist is op dit moment de meest gebruikte methode bij de kleuters in Nederland.  Met schatkist wordt doelgericht aan de brede ontwikkeling van kleuters gewerkt. Van  motoriek tot creativiteit, van taal tot sociaal-emotionele ontwikkeling en van  wereldoriëntatie tot rekenen. Deze methode creëert een veilig leeromgeving en passend onderwijs. Hierdoor kunnen de leerlingen zich thuis voelen en  kunnen zij zich op een goede manier ontwikkelen, in een goede sfeer.

Groep 3:

Veilig leren lezen is de taal- en lees methode die in onze groepen 3 wordt gebruik.  In de leerlijn komt  technisch lezen, spelling, begrijpend lezen, woordenschat, spreken en luisteren aan bod.  Het werken met veilig leren lezen laat de kinderen op hun eigen niveau werken, wat aansluit bij het passende onderwijs wat wij de kinderen proberen te bieden.  

Groep 4 t/m 8:

Voor groep 4 t/m 8 hebben we gekozen voor de methode Taal in beeld, samen met de methode Spelling in beeld. We hebben voor deze methode gekozen aangezien deze geheel via de tablet kan werken. Dit past bij de visie van de school aangezien wij als speerpunt hebben dat we het belangrijk vinden om digitale middelen in te zetten. De leesmethode die we gekozen hebben is Lezen in beeld. Deze methode is aansluitend bij de methode van taal en spelling. De kinderen leren de verschillende aspecten wat betreft leesonderwijs en de lessen zijn zowel klassikaal als individueel. Deze methode past bij onze school aangezien wij niveaugericht werken belangrijk vinden en dat bij deze methode van toepassing is.